sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Ajatuksia laivatilauksen menettämisestä+vähän muustakin





STX:n Turun telakka menetti miljardin arvoisen ristelijätilauksen STX:n Ranskan telakan johtaja sanoi radiohaastattelussa, että Ranskan telakka ei pysty ilman Turun telakan apua saamaan laivaa valmiiksi sovitussa aikataulussa. Se tarvitsee apua laivan suunnitelussa, laitteissa ja viimeistelyssä, ja että Turun telakalla olisi ”huomattava” osa laivan rakennusprojektissa. Tämän perusteella tuntuu hieman oudolta, että Ranskan telakka sai tilauksen..


Laivatilauksia hankitaan niiden suuren työllistävän vaikutuksen takia koko maailmassa erilaisten usein piiloteltujen valtiontukiaisten avulla paljolti tappiolla. Ranskan telakka sai ilmeisesti enemmän tukiaisia kun se pystyi ilmeisesti lupaaman laivan huomattavasti Turun telakkaa halvemmallakin.


Tämä kaikki tarkoittaa samalla toimeentulotukea laivanvarustamoille, tässä tapauksessa myös maailman varakkaille ihmisillle, mahdollistavathan nämä tuet halvemmat risteilylippujen hinnat.


Kun luvattomien tukiaisten peittelystä niin ettei niistä ei saa selvää on tullut suorastaan taiteen laji niin eikö olisi parasta sallia kaikenlaiset tukiaiset ilman minkäänlaista ylärajaa.


Tällöin jokaisen maan hallitus voisi itse harkita mitä teollisuutta se haluaa ylläpitää ja kehittää. Tukiaisille tulee kuitenkin aina lopulta katto vastaan, sillä mikään kansa ei pysy elävien kirjoissa jos sen käymä kauppa keskimäärin on jatkuvasti tappiollista suurien tukiasten takia.


Voivathan yksityiset suuryrityksetkin pitää vuosia toiminnassa omistamiaan tappiollisia tehtaita kunhan sen eri tuotantolaitokset keskimäärin tuottavat voittoa. Tämä on sallittua.


Miksei siis valtioillekin riittäisi että ne keskimäärin tuottavat voittoa, so vero ym muut tulot riittävät kansakunnan menoihin. Jos Suomi siis haluaa valmistaa runsailla valtion tukiaisilla laivoja maailman merille, niin mitä se muille kuuluu saavathan laivojen ostajat hyvää vastinetta rahoilleen.


Nykyinen jatkuvasti kasvava 100 mrd valtiovelkammekin voidaan tulkita vientiteollisuutemme valtiontukiaisiksi. Jos tuota velkaa ei olisi teollisuuden verotusta pitäisi nostaa, mikä tietysti nostaisi myös vientihintoja, ja vähentäisi siten teollisuustuotteiden myyntiä.


Allekirjoittanut osti reaalisosialimin aikana usein halpoja kommunistimaiden tuotteita mm alus-vaatteita ja kenkiä. Niitä sai suorastaan pilkkahinnalla. Ne olivat lämpimiä ja kestäviä, mutta eivät pysyneet hyvin kuosissaan. Mutta kaiken kaikkiaan niillä oli hyvä hinta laatu suhde. Ne täyttivät tehtävänsä yhtähyvin kuin Lada-autot, joilla pääsi edullisesti pisteestä A pisteeseen B ilman mitään hienouksia ja ylellisyyksiä.


Tuohon aikaan eräs suomalainen vaatetehtaan edustaja puhui aiheesta radio-ohjelmassa ja ihmetteli miten itäeurooppalaisia alusvaatteita voitiin myydä niin halvalla, että suomalainen tuottaja ei saa sillä hinnalla edes raaka-aineita. Hän epäili että syy voisi olla sosialistimaiden tarve saada ulkomaan valuuttaa. Tietenkin köyhien maiden matala palkkatasokin selitti osan. -Myöskään lakkoja ja vapaata ay liikettä ei sallittu mikä sekin osaltaan laski tuotantokustannuksia.


NL:oa ei enää ole mutta halpatuontimaita on edelleen. Äskettäin suomalainen kenkätehtaan johtaja valitteli, että halpatuontimaiden tehtaiden kenkiä myydään halvemmalla kuin suomalainen kenkätehdas saa kenkien raaka-aineita. Miksei se saa ostaa noita raakaineita samalla hinnalla kuin tuon halpatuontimaan tehdas?


Tähän saattaa olla syynä se, että vaikkapa Kiina valtion hankkii rikastuakseen näin myös ulkomaista valuuttaa, jota sillä on jo maailman suurimmat varannot. Tässä asiassa se piupaut välittää WTO:n vapaakaupan säännöistä. Ilmeisesti samaa on gelmaa on myös laivarakennuksen raaka-aineiden kohdalla. Miksei Kiinaa laiteta kuriin? Syynä on ilmeisesti WTO:n piirissä jatkuvasti lisääntyvä korruptio.


WTO:n puitteissa voi usein tehdä mitä vaan tuotantokustannuksien laskemiseksi ainakin työvoiman osalta, kuten Kiinan yksipuoluejärjestelmä sekä vapaan ay liikkeen ja lakkoilun kiellot. Tästä saadut kustannussäästöt vaikka laivanrakennuksessa ovat melkoisia ja Kiina onkin jo maailman suurin laivanvalmistaja.


Miksei tällaisia tukiaisia kielletä vaikka niistä saa suhteellisesti paljon suuremman hyödyn kuin vaikka Suomen hallituksen kiellettynä hylkäämästä 50miljoonan lainatakauksesta mikä oli vain 5% laivan myyntihinnasta?


Olisikin perusteltua ehkä perustaa Uusi WTO joka perustuu rehtiin kauppaan.


Niiden maiden kanssa jotka ei halua siihen liittyä, (jotka ei mm haluaisi kunnioittaa työelämän oikeuksia) ja jäisivät vanhaan WTO:hon, niiden kanssa käytäisiin tullikauppaa.


(Kiina varmastikaan ei lähtisi uuteen WTO:hon vielä pitkään aikaan koska työelämän oikeudet toisi varmasti mukanaan myös kiihtyvät demokratiavaatimukset jonka johdosta Kiinan hallitus pelkäisi maan ajautuvan sekasortoon. Jotta maailma ei menisi muutenkaan aivan sekaisin tulleja ei tulisi palauttaa täyteen mittaansa kertarysäyksellä vaan vähitellen)

Suomen parasta aikaa oli 1980 -luku ennen WTO:ta ja EU:ta, jossa on mm vapaa työvoiman liikkuvuus. Sen seurauksen suurin osa STX:n Turun telakan työvoimasta on jo ulkomaista koska se on halvempaa samaan aikaan kun Suomessa on paljon alan työttömiä ja työttömiä, jotka voittaisiin kouluttaa näihin töihin. Myös esimerkiksi Eurajoen ydinvoimalatyömaan työvoimasta suurin osa on ulkomaalaisia. Tilanne on järjetön ja aiheuttaessaan melkoisia työttömyysmenoja.


Tullisuojaa ja tukiaisia tulee tietysti käyttää aina perusteellisesti harkiten välttäen ylilyöntejä. Omaa tuotantoa ei saa suojata loputtomiin sen takia, että se on tehotonta, se estää sen kehittymistä. Suojaa tarvitaan jos kilpailija esim loukkaa karkeasti työelämän oikeuksia tai sen palkkataso on paljon alhaisempi.

Suomen ja Euroopan laivanrakennus saisi melkoisesti enemmän tilauksia jos Kiinan valmistamien laivojen hintaa nostettaisiin tulleilla joilla ulosmitataan sen kohtuuttoman pienistä palkoista saama etu jonka se on saavuttanut kieltämällä vapaan ay-liikkeen ja lakot. Jos näin ei tehdä menetämme yhä suuremman osan teolllisuudesta ja työpai-koista halpatuontimaihin. Tuota menetystä ei voi korvata pelkästään ns ”high tech” tuotannolla.


Mm Kiinan asevoimat vahvistuu nyt nopeasti ja ehkä ajan mittaan ohittaa USA armeijan maailman suurimpana. Viimeistään silloin olemme olemme totisen tosiasian edessä, jos se tyrkyttää omaa työelämän- ja yhteiskuntamalliaan koko maailmalle. On kummallista ja pelottavaa että länsi-pääoma, joka juhlapuheissa kannattaa demokraattisia arvoja, unohtaa tämän kaiken ja pyrkii suorastaan pää kolmantena jalkana kehittämään yhteistyötä Kiinan kanssa!


Nyt onkin jo alettu laskea palkkoja ja pidennetty työaikoja, heikennetty työehtoja ja olosuhteita jotta pärjättäisiin kipailussa kehitysmaiden halpatuotannon kanssa.Tämä on vaarallista peliä, se tulisi ymmärtää. Jos tämä saa jatkua pian ei ole enää väliä onko Suomella laivatelakkoja kun duunarit on jos lähes kaikki ulkomaalaisia ja vähitellen myös insinööritasollakin leviää ulkomaalainen työvoi-ma. Tämä voi levitä nopeastikin koska netin välityksellä voi tehdä yhä useampia työtehtäviä.


Kiinan laivatelakoiden halpatyövoima joka on saatu aikaa loukkaamalla työelämän oikeuksia tulisi todellakin tulkita valtion luvattomaksi tukiaisiksi. Tästä pitäisi saada aikaan ja pian jotain mustaa valkoisella. Tätä ei tulisi estää se, että Kiina on jo melkoinen talousmahti.


Suomen 50 miljoonan laina, 5% laivan hinnasta, on todellakin naurettavan pieni, Kiinan tukiaiset halpatyövoimana suo sen telakoille (vaikka se ei aivan vielä kilpailekaan näillä ristelijä markkinoilla) verrattomasti suuremman hyödyn.


Miksi media vaikenee näistä näkökulmista täysin?!



 
 
PS Valtion tukiaisiksi voisi hyvin laskea myös vaikka muita kilpailijoita matalamman verotuksen vaikuttaahan se tuotteiden hintoihin. Myös devalvaatio on  vientituki, sitä on myös vaikka setelirahoitus  koska se aiheuttaa inflaatiota. Nämä pelkästään osoittavat miten heikoilla ollaan kun yritetään selvittää mikä on luvaton tukiainen. Eli parasta on että sellaisia ei olekaan.

Ei kommentteja: