Suomi on toppuutellut yhteistyön syventämistä. Olisi kuitenkin hyvä muistaa viime sotien opetukset, kun Suomi ehdotti sotilasliittoa Ruotsille, se hylkäsi tarjouksen vaikka oli itsekin suuressa vaarassa. Yhteisvoimin vaaraa olisi voitu kuitenkin vähentää ja muuttaa koko sodan kulkua.
Vaikka sotaa ei ole näköpiirissä, on hyvä aina valmistautua pahan päivän varalle. Suomen kannattaisikin harkita ehdotusta. Pienien kansojen ei ole hyvä olla yksin suuren maan naapurina.
Viime vuonna Suomi torjui myös pyynnön Islannin ilmatilan valvomisesta. Sillähän ei ole ilmavoimia. Tämä on outoa jo siksi että, kaukainen Natomaa Turkkikin on valvonut Baltian ilmatilaa.
Venäjän kannaltakin liitto voisi olla hyväksi jos Norja ja Tanska vähitellen etääntyvät Natosta, jota saattaa osoittaa niiden mukanaolo näissä suunnitelmissa. Eihän Nato ole enää NL:n romahduksen ja Afganistanin tapahtumien jälkeen entisellään.
Ruotsissa julkaistiin viime syksynä kirja, jossa esitettiin perustettavaksi Pohjolan liittovaltio*.Vaikka pohjoismaiden hallitukset torjuvat sen, ehdotus ei ole vain ruotsalaisen historioitsija Gunnar Wetterbergin yksityisajattelua, esittihän hän teesejään pohjoismaiden neuvoston vuosikirjassakin.
Wetterbergin mukaan liitto kasvattaisi Pohjolan painoarvoa: siitä tulisi maailman 10:nneksi suurin talousmahti, jota kuunnellaan herkemmällä korvalla niin EU:ssa kuin kaikkialla maailmassa.
Siten olisi myös helpompaa elvyttää jo vähän rapistunutta pohjoismaista mallia, joka on osoittautunut parhaaksi tuottaessaan sekä taloudellista kilpailukykyä, että hyvinvointiyhteiskunnan.
Yksi liiton peruslähtökohdista on, että siinä taataan suomenkielen asema. Tilanne helpottuisi, jos Baltian maatkin liittyisivät siihen. Halukkuutta voisi olla ovathan monet Viron johtomiehet arvuutelleet jonkinlaista liittoa Suomen kanssa.* Latvialaisia taas kiinnostaa Ruotsi.
Näissä pyrkimyksissä lienee kyse myös EU:n ongelmista. Etsitään jotain uutta. Mutta kyseessä on myös kestoaihe, jota osoittaa mm Suomen 1970 kaatama Nordek hanke.
Puhutaan myös uudesta Hansaliitosta, johon kuuluisivat pohjoismaat, Saksa ja Hollanti. Perusteena samankaltaisuutemme kuten aikoinaan Kalmarin unionissakin.
* TS 16.2.2011
*Pohjoismaiden neuvoston vuosikirja 2010
Hakusanoja mm
Uusi Kalmarin unioni
Nordek
Baltian ilmavalvonta
* Eestin presidentti Toomas Hendrik Ilves on julkisuudessa arvuutellut Suomen ja Eestin valtioliittoa. Hän sanoi, että se ei voi vielä toteutua hänen elinaikanaan, mutta, että siihen on todellista tarvetta. Lähdettä en löytänyt enää mistään, mutta hänen koko sivun haastattelunsa oli vuonna 2008 Turun Sanomissa, siinä Ilves kertoi, että Lennart Merikin kannatti valtioliittoa Suomen kanssa.
PS. Libyan viime tapahtumien valossa ei oikein tuntuisi, että Tanska ja Norja sekä Ruotsi, joka ei edes ole Naton jäsen olisivat etääntymässä Natosta, ovathan ne innolla mukana hyökkäyksessä Gaddafin Libyaa vastaan.
Hyökkäyksessä Libyaan voi kuitenkin olla kyseessä Naton epätoivoinen yritys kiillottaa kilpeään, että edes suunnattomalla ylivoimalla se voisi vielä kukistaa jonkun vastustajansa Afganistanin ja Irakinkin epäonnistumisten jälkeen. Yritetään epätoivoisesti näyttää maailmalle, että Nato ei ole vain paperitiikeri.
Pohjolan sotilasyhteistyön tiivistäminen ja sotilasliittokaavailut sopinevat lopulta kuitenkin tähän. Kun epäillään itsekin onko Natosta enää kovan paikan tullen pohjolan puolustajaksi, niin yritetään uskotella, että on ja lähdetään sotaretkelle tuota uskottavuutta hakemaan. Jos Nato voi voittaa Libyassa niin miksei myös tarvittaessa pohjolassakin. -Mutta jos Nato ei tästäkään koitoksesta saa lopulta sulkaa hattuunsa, Pohjolan sotilasliitto tai liittovaltio saa kyllä enemmän tuulta purjeisiinsa.
31.8.11 Nato kuitenkin lopulta voitti Libyan sotansa, mutta tämä juttuni tuntuu olevan lukijamäärän perusteella edelleen plokini kestosuosikkeja, joten ilmeisesti ei kannata panna liikaa painoa Libyan sodan voittamiselle. Nato taitaa olla aika monelle melkoinen maailmanpoliisiksi pyrkivä inhokki, besserwisser joka uskoo tietävänsä miten tätä maailmaa tulee hallita.
Myönnän, että Gaddafi oli aika väkivaltainenkin diktaattori, mutta siellä päin maailmaa ei oikein muunlaisia tunnu olevan. Hän ei ollut siten "paha" vain omasta tahdostaan vaan myös oman aikansa lapsi joka vain toteutti siellä päin maailmaa vallitsevaa ajan henkeä. Nyt uuden ajan muutoksen tuulet ovat tulleet sinnekinpäin päin ja diktaattorien on aika lähteä toinen toisensa jälkeen.
Naton ei kuitenkaan olisi pitänyt mennä sorkkimaan Libyan sisäisiin asioihin, se oli todella suuri virhe mikä voi sille vielä kostautua tulevaisuudessa. Jokaisen kansan tulisi itse päättää omasta hallintomuodostaan ja jos se ei ole muuten mahdollista vaikka sitten ottamalla avuksi jotain kättä pidempää. Aina ei kansalla valitettavasti ole muuta mahdollisuutta oppia tulemaan toimeen keskenään kuin kantapään kautta. Ulkopuolinen puuttuminen aiheuttaisi myös syytöksiä imperialismista.
Kyllä parasta lienee, että Suomi ja Ruotsi ja koko pohjolakin yrittäisivät rakentaa turvallisuuttaan ja lähinnä omin voimin. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että pistäisimme päämme pensaaseen kuin pupujussit piiloon maailmanlaajuisesta vastuusta rakentaa oikeudenmukaisempi maailma. Naton kanssa sen besserwisser asenteella voimme kuitenkin ajautua koko maailmanlaajuisiin kriiseihin ja joskus ehkä vielä altavastaajan osassa.
Koska EU ja Nato ovat paljolti sama asia, kannattaisi tästäkin näkökulmasta vähitellen lisätä pohjoismaista yhteistyötä tavoitteena vaikkapa Pohjolan liittovaltio, ehdoin jonka aikaisemmin jo mainitsin. Libyan ohella mm Irakin ja Afganistanin seikkailut voivat todellakin vaarantaa joskus koko Euroopan tulevaisuuden.
Kansojen tulee antaa todellakin hallita itse itse itseään niin kuin parhaaksi katsovat, kyllä nykyaika tulee kaikkialle vähitellen, vaikka jossain päin maailmaa historian kello vähän jätättääkin. Jos ja kun puutumme ulkoapäin tähän kehitykseen saamme aikaan vain väkivaltaa ja ääriliikkeitä terroristeineen.
PS 3.5.12 Ulkoasiainvaliokunnan vpj Pertti Salolainen (kok) ehdotti, että Suomi ja Ruotsi etenisivät mahdollisimman lähelle sotilasliittoa. Hän perusteli tätä mm suurilla säästöillä asehankinnoissa. Suomessa juuri vieraileva Ruotsin puolustusministeri Karin Enströmille riittäisi kuitenkin nykytilanne (Yle uutiset 2.5.12) Salolaisen esityksellä on kuitenkin myös kannatusta Ruotsissa esittihän Ruotsin puolustusvaliokunnan pj Juholt viime vuonna jokseenkin samaa kuin Salolainen.
Pääministeri Jyrki Katainen sanoi Turun Sanomissa 25.5.12, että Suomi harkitsee vakavasti ilmavoimien lähettämistä valvomaan Nato-maa Islannin (jolla ei ole omia ilmavoimia) ilmatilaa. Perusteluina hän sanoi, että " Me haluamme vahvistaa Suomen transatlanttista yhteistyötä, samoin me haluamme vahvistaa pohjoismaista puolustusyhteistyötä" Hän kieltää tämän tarkoittavan vähittäistä lähentymistä Natoon siihen lopulta liittymiseksi. Puolustusvaliokunnan pj Jussi Niinistö (ps) epäilee kuitenkin juuri tätä.
Mutta asian voinee nähdä niinkin, että jos Natosta aika jättää vaikka epäonnistuneen Afganistan operaation jälkeen tai ainakin Naton uskottavuus heikentyy sen takia oleellisesti, Pohjoismaiden turvana on niiden entisestään tiivistynyt puolustusyhteistyö. Tai asia voi olla niinkin, että pohjoismaat haluavat lisätä sotilasyhteistyötään koska Afganistanin sodan ja muiden konfliktialueiden takia Natolla ei ole riittävää kiinnostusta ja riittäviä voimavaroja pohjoismaiden turvallisuuden takaamiseen.
PS 3.6.12 Suomen ja Ruotsin poliisien yhteispartioita kaavaillaan maiden raja-alueelle. Ne toimisivat Tornionjoki laakson alueella molemmin puolin jokea. Yhteispartiointi parantaisi molempien maiden poliisipalveluita harvaan asutulla alueella. Yhteispartiointi olisi toteutuessaan ainutlaatuista koko Euroopassa. Poliisihallitus on jättänyt asiasta esityksen sisäasiainministeriölle Jos sopimusneuvottelut saadaan pian alkamaan voisi yhteispartiointi alkaa poliisiylitarkastaja Kalle Puheloisen mukaan vuonna 2015. (TS 3.6.12)
Tässä on taas yksi esimerkki Suomen ja Ruotsin ilmeisestikin suuresta tarpeesta lisätä turvallisuusyhteistyötä maiden kesken. Tämä esitys on paljolti samankaltainen kuin Ruotsin puolustusvaliokunnan pj Juholtin viimevuotinen esitys että Suomi ja Ruotsi muodostaisivat yhteisiä laivasto- ja rannikkojääkäriosastoja. Vaikka hän sanoi ettei kyseessä olisi sotilasliitto, se käytännössä olisi kuitenkin sitä. Juholt oli muuten samaan aikaan Ruotsin sosiaalidemokraattien pj.
Perusteluina oli turvallisuuden lisäämisen ohella mm taloudelliset säästöt armeijan menojen kasvaessa huimaa vauhtia.
Joten tässä kaikessa kokonaisuutena pitäisi kyllä sanoa, että ei savua ilman tulta. Jos yhteiset poliisipartiot voivat toteutua miksei sitten myös yhteiset laivasto-osastot?
PS kannattaa lukea myös blogikirjoitukseni "Suomen kohtalon hetkiä, kirjeitä Churchillille ja Mannerheimille" sekä "Putin ja Talvisota "
PS.1.10.2013
Äskettäin
julkaistu kirja
Pentti
Airi: Walter Horn
Siinä
kerrotaan mm miten tavoitteena oli pohjoismainen puolustusliitto jo
melko pian sotien jälkeenkin. Suomalainen aktivistiryhmä loi
yhteyksiä ennen kaikkea Ruotsiin.
Puolustusliittoneuvottelujen
kariutumisen jälkeen Ruotsin pääministeri Tage Erlander totesi
vuonna 1964, että niiden kariutuminen oli hänen kautensa
suurin epäonnistuminen.
Kekkonen
ei ollut aktiivisesti mukana, mutta ei aluksi vastustanutkaan niitä.
Minä en kiellä enkä kehota hän oli todennut. Noottikriisi vei
kuitenkin terän pyrkimyksiltä, ja Kekkonen hiljensi aktivistit.
Oikeastaan
puolustusliiton luonnollinen taloudellinen ulottuvuus olisi ollut
pohjoismaiden talousliitto Nordek, uusi Kalmarin unioni, jonka
senkin Kekkonen kaatoi, mutta siinä lienee ollut paljolti kyse
maatalousasioista. Se olisi toteutuessaan helposti vähitellen
laajentunut sotilasasioihin, onhan Venäjä/Neuvostoliitto ollut
vuosisatainen uhka erityisesti Suomelle ja Ruotsille.
-Kun
tämän kirjan kertomiset lisää kaikkiin pohjoismaisiin
sotilasliitokaavailuihin, ja aivan viimevuotisiinkin ja olihan jo
600-vuotinen Ruotsin ja Suomen yhteyskin sitä käytännössä
tuntuu aivan järjettömältä hylätä nämä kaavailut. Ilman
tuota yhteistä 600vuotta itsenäistä Suomea ei varmaan enää
olisi jos edes suomen kansaakaan. Pienen maan ei todellakaan ole
hyvä olla yksin suuren maan naapurina. Olihan tietysti tuolloin
samalla suuri vaara, että suomalaiset sulautuvat ruotsalaisiin,
mutta ajattelenkin asiaa lähinnä puolustuspoliittisena kysymyksenä
kaikenlisäksi ruotsalaisia oli kaksi kertaa enemmän kuin
suomalaisia ja he olivat vauraampia kuin me. Toisaalta Ruotsi
tarvitsi kipeästi hyvinä sotilaina pidettyjä suomalaisia.
Mutta
oli kyse myös suomalaisten halusta pyssyä läntisen kulttuurin
piirissä, johon meistä valtaosa oli tottunut hieman pienempää
ortodoksikarjalaisten ryhmää paitsi. Heistä osa karkasikin Ruotsin
komentoa Tverin alueelle asti lähellä Moskovaa, jossa heitä
vieläkin jonkin verran asuu.
Oikeastaan
kuitenkin Venäjän Suomen valloitus 1808-09 pelasti suomalaisen
kulttuurin koska maan uudet valtiaat halusivat tukea suomalaisen
kulttuurin nousua, jotta saataisiin tehtyä pesäeroa entiseen
emämaahan Ruotsiin. Ja lopulta I maailmansota ja Venäjän
vallankumous seurauksineen sekasortoisten olojen takia pelasti Suomen
itsenäisyyteen.
Uusi
kalmarin unionikin olisi perusteltua, mutta kuten olen jo todennut
siinä suomenkielen asema pitäisi erilaisin säännöksin tosi
hyvin varmistaa. -Nato maiden apuun ei historian perusteella
ainakaan voi luottaa kaikenkukkuraksi maailmanpoliisina itseään
pitävä ja voimapolitiikkaa pienempiään vastaan häikäilemättä
käyttävä USA on sen johtoasemissa.
Jos
Suomi Ruotsi olisivat yhdessä puolustaneet Karjalan kannasta
Neuvostoliiton suurhyökkäyksessä 1944 eikä Suomi olisi ollut
liitossa Saksan kanssa. Siellä olisi voinut hyvin olla tuplasti
enemmän puolustajia ja aseita. Tämä on tietysti jälkiviisautta,
mutta se olisi todellakin voinut muuttaa sodan kulun. Jo siksikin
että siellä ei olisi ollut lainkaan saksalaisia joita kohtaan
venäläiset tunsivat suorastaan pyhää vihaa. Mutta Ruotsihan
äskettäin hylännyt Suomen tarjouksen sotilasliitosta. (Toisaalta
olisiko NL lainkaan hyökännyt jos Suomi ei olisi ollut Saksa
liittolainen?!)
Voikin
kysyä miksi, sillä jos venäläiset olisivat vallanneet Suomen
seuraavana olisi ollut ehkä ainakin Pohjois-Ruotsin valtaus.
-Tietysti tässä on monia muttia, eli miten laajoja alueita sitten
sodan päätyttyä rauhan sopimuksessa muut liittoutuneet olisivat
sallineet NL:n ottaa haltuunsa.
Onhan
suurvaltojen suurimpia pelkoja aina ollut se että kilpaileva
suurvalta pääsee laajenemaan liikaa. Tätä ongelmaa ne pyrkivät
aina käsittelemään erilaisilla liittoutumilla. - Vai pelkäsikö
Ruotsi tuolloin Saksan reaktioita Jos sotilasliittoon Suomen kanssa
mentäisiin?
-Sotilasliitto
asia on kuin kuuma peruna, jota me pallottelemme toisillemme,
vuoroin kumpikin Ruotsi ja Suomi hyläten ja hyväksyen uskaltamatta
tehdä lopullista ratkaisua. Mutta jos vaivautuu tutustumaan tämän
ilmiön historiaan huomaa kyllä että meidän olisi todellakin
uskallettava tehdä sen suhteen myönteinen päätös, ja onhan
vaikka viime aikojen kyllä ja ei pallottelu asialla suorastaan
naurettavaa.
Sisuradio
6.3.14:
Suomen
puolustusministeri Carl Haglund totesi Ruotsin vierailullaan, että
”ei halua sulkea pois sitäkään, etteivätkö Suomi ja Ruotsi
joskus tulevaisuudessa olisi yhteisessä sotilasliitossa”
-Lainausmerkeissä oleva osa on suora lainaus ruotsinsuomalaisten
Sisuradion tekstistä netissä.
Samasta
asiasta hän puhui myös mm Iltasanomissa 15.3.14
Samalla
hän puhui myös puolustusyhteistyön jatkuvasta lisäämisestä
Ruotsin ja kaikkien pohjoismaidenkin kanssa sekä Natosta, että
se ei ole toistaiseksi ajankohtainen asia Suomessa. Mutta jos
Ruotsi siihen liittyy Suomenkin pitäisi niin tehdä.
Iltalehti 10.11.2014:
”Viimeksi perjantaina (7.11.)
Ruotsin puolustusvoimien komentaja Sverker Göranson arvioi
Expressen-lehden haastattelussa, että Suomella ja Ruotsilla voisi
olla yhteinen meripuolustus vuonna 2023.” Suomen
puolustusministeri Carl Haglund sanoi siihen, että ”Aika
näyttää mihin päästään”
Puolustusvaliokunnan
puheenjohtaja Jussi Niinistö sanoi, että ehdotusta ”on tänä
päivänä vaikea pitää kauhean realistisena” Hän epäilee
historiantutkijana muutenkin kaikenlaisten liittosopimusten
pitävyyttä tositilanteessa kuten Suomen armeijan entinen komentaja
Gustav Hägglund, joka varoittaa luottamasta liikaa Naton
turvatakuihin.
Kts plokikirjotukseni ”Ovatko
Naton turvatakuut riittäviä?”
Tässä
tapaamisessa pitää lähteä ajatuksesta, että kummallakin
osapuolella on omasta mielestään perusteltu huoli
turvallisudestaan. Venäjällä Nato ja meillä Venäjä
TS
12.5.15:
Lännen
median tekemässä kyselyssä Ruotsin ja Suomen
puolustusliittoa
kannattaa yli 60% Ruotsin eturivin
politiikoista. Alueloukkausten
estämiseksi 47% olisi valmis
yhdistämään Suomen ja Ruotsin
ilma- ja merivoimat.
Maidemme rajavalvonnan yhdistämistä
kannatti lähes 80%
Kyselyyn
vastasi 14 Ruotsin päähallituspuolue
Sosialidemokraattien
edustajaa, heistä 9 kannatti
virallista
puolustusliittoa maidemme
välillä ja 11 vähintään
rajavalvonnan yhdistämistä.
Suurimman
porvaripuolueen moderaattien 17 vastaajasta
11 kannatti maidemme
välistä puolustusliittoa ja 15
vähintään yhteistä
rajavalvontaa.
Kyselyyn
vastasi 69 kansanedustajaa ja 7
europarlamentaarikkoa.
(Ruotsin
valtiopäivillä on 349 kansanedustajaa, herää
tietysti kysymys
mitä nuo 280 muuta edustajaa
ajattelivat asiasta?
Mutta
ilmeisesti on kokemusta siitä, että noinkin pieni
vastaajien määrä
jo osoittaa melko luotettavasti asian
tilan. Ja ovathan poliitikot
Ruotsissa jo aiemmin puhuneet
tähän viittaavaa.)
Vastauksista
heijastuu tietysti kasvanut huoli Ruotsin
turvallisuudesta. Venäjän
tekemien tai sen epäiltyjen
rajaloukkausten sekä Ukrainan
tilanteesta.
Tulosten
perusteella kannattaisi pikaisesti aloittaa
viralliset
neuvottelut maidemme rajavalvonnan
yhdistämisestä. Ja aloittaa
vähitellen myös
alustavat neuvottelut
puolustusliitosta maidemme välillä.
Onko
Venäjä todellinen sotilaallinen uhka maillemme, on
tietysti suuri
kysymysmerkki. Asiasta pitäisi tietysti
keskustella avoimesti Suomen,
Ruotsin ja Venäjän
ylimmän
johdon mutta myös Nato-maiden kesken.
Että mistä todellakin on
kyse mm Venäjän
rajaloukkauksissa tai epäillyissä sellaisissa ja
mitä
Venäjän
ylin johto niistä ajattelee. Mitä Venäjän
mielestä voitaisiin
puolin ja toisin tehdä tilanteen
rauhoittamiseksi.
Hyvä
paikka neuvotteluille voisi olla vaikka joku
suomalainen
erämaajärven mökki kalastamisineen ja
saunomisineen. Niin
Kekkonen aikoinaan selvitti
vaikeitakin ongelmia venäläisten
kanssa.
Ja samalla kuitenkin kumpikin
osapuoli on pyrkimässä
toisen omanaan pitämälle etupiirille;
esim. EU Ja Nato ja
Venäjä mm Ukrainaan sekin kriisi heijastuu
Pohjolaan asti.
Neuvotteluissa
pitäisi pyrkiä näkemään vastustajaksi,
jopa
viholliseksi koettu
ihmisenä, jota me kaikki kuitenkin
olemme.
Tässä
kyllä Angela Merkel tekin hyvän eleen, vaikka ei
mennyt seuraamaan
Voitonpäivän paraatia, menemällä
kuitenkin Moskovaan laskemaan
seppeleen
Tuntemattoman sotilaan muistomerkille yhdessä Putinin
kanssa.
Putin
ja Venäjän demonisoinnista pitäisi luopua ei vain
virallisesti
vaan myös mediassa jos aiomme saada aikaan
pysyvän rauhan.
Pitää
ensinnäkin muistaa, että Venäjä on tavallaan
munaisen Bysantin
seuraajavaltio. Sen kulttuurissa on
paljon vaikutteita siitä,
julistihan aikoinaan eräs Venäjän
tsaari, että Venäjä on kolmas
Rooma.
Yksinvaltiuskin
on paljolti itäistä kulttuuriperintöä, eikä
vain Venäjän omaa
keksintöä.
Mutta
tietysti Venäjänkin on opittava pysymään omalla
tontillaan.
Hyvin ongelmallista tässä on että Putin on
taas,
toisin kuin vielä
5-6 vuotta sitten, alkanut
historiantulkinnoissaan jälleen
kannattaa vuonna 1939
solmittua Molotovin-Ribbetropin sopimusta.
Erityisen
huolestuttavaa siinä on sen salainen osa Euroopan
jakamisesta Saksan ja Venäjän etupiireihin, jossa mm
Suomi ja
Baltian maat kuului Venäjän etupiiriin, jossa sillä
oli vapaat
kädet toimia. Siitä seurasi mm hyökkäys
Suomeen 30.11.39.
Miksi
Putin pitää taas hyvänä tätä sopimusta. Siitäkin
pitäisi
avoimesti noissa keskusteluissa puhua. Voisihan
Venäjä
ikään kuin taas aktivoida tuon ajattelun nykyajassa.
Suomelta
vietiin Karjala, siitäkin pitäisi puhua, miten
voisimme saada
sen takaisin. (kts
plokikirjoitukseni ”Putin ja
talvisota”)
Tätäkin
valtausta perusteltiin turvallisuusuhalla, sitäkin
on
Venäjällä
ollut varsinkin silloin kun Suomi ja Ruotsi olvat
yhteistä valtakuntaa. Ja
tietysti Saksan kanssa lähdettiin
yhdessä jatkosotaan, mutta pitää
muistaa että tuolla
sodalla oli oikeutuksensa palauttaa talvisodassa
menetetyt
alueet.
Mutta
onhan Suomella ja Ruotsillakin idänuhan
aktivoitumisesta
vuosisatojen kokemus.
Nato,
EU, Nato- ja EU-maat eivät nekään ole mitään
pulmusia.
Kuka ja mikä oikeutti esim USA:n ja Britannian
hyökkäämään
Irakiin, lisäksi valheellisin perustein, että
siellä oli
joukkotuhoaseita, ei löytynyt, ja kaiken lisäksi
ilman YK lupaa.
Sodassa kaikkine seurauksineen lienee
kuollut miljoona ihmistä.
Ja miksi Nato-maat
hyökkäsivät Libyaan, tai miksi mentiin
vaikka Jugoslavian alueen
sotiin. Seurauksena on ollut
alueilla melkoista sekasortoa.
Isiskin on seurausta paljolti
Syyrian ja Irakin sekasorrosta jne.
Näistä
synneistä Putin on kyllä oikeutetusti huomauttanut
puheissaan
ilman juuri minkäänlaista vastakaikua
lännessä.
Mutta Venäjäkin on käyttänyt vahvemman oikeuttaan
luodessaan vuosisatojen aikana
jättivaltakuntansa ja
pyrkinee taas
vähitellen palauttamaan tavalla tai toisella
takaisin
valtapiiriinsä jo menettämiään alueita.
Jokaisen
pitäisi nyt ottaa todellakin lusikka kauniiseen
käteen, puhua
asiat puhki. Pistää kravatit naulaan,
keskustella ilman
tittelien ja yhteiskunnallisen aseman
luomia turhia paineita.
Jossain erämaajärven rannalla se
onnistuisi varmasti parhaiten.
Sotavarustelun
syy on luottamuspula. Luottamusta
rakennetaan parhaiten tapaamalla
mahdollisimman usein
naapureita erityisesti niitä joiden kanssa
ei mene hyvin.
Keksitään vaikka jotkut kissanristiäiset joita
juhlia.
Grillataan vaikka makkaraa ja puhutaan aluksi jonni
joutavia jos
isommat asiat ahdistaa. Siten nekin alkaa
kyllä
vähitellen
avautua. Henkilökohtaisestikin tunnettujen
naapurien kimppuun on
kyllä aika korkea kynnys hyökätä.
Niiden kanssa on myös
helpompi sopia asioista.
Mutta
tämä maailma on raadollinen paikka, joten kaiken
varalta on pienten
valtioiden hyvä sopia sotilasliitoista.
Suomen ja Ruotsin liitto
olisi tässä kyllä oivallinen
ratkaisu.
ja varmaan itänaapurillekin
vähemmän uhkaava jos emme
liity samalla Natoon.
Suomen ja Ruotsin sotilasliitto on toisin kuin usein
luullaan varmaan riittäväkin, onhan sodan syttyessä
Venäjällä yleensä
muitakin vihollisia. Kaksi viime kertaa
kun
Venäjä on hyökännyt Suomeen se on tehnyt sen
suursodan yhteydessä
1808 ja 1939.
Mitä
tahansa päätetäänkin nykymeno ei voi jatkua kauan,
jo pelkästään
asevarustelun hinta on nousemassa
tähtitieteellisiin mittoihin.
Sekin puoltaa kustannuksia
säästävää liittoutumista.
TS
lokakuu 2015, ( en löydä enää mistään sitä
lehtileikettä):
Ruotsin hallitus haluaa yhteisiä laivasto-osastoja Suomen
kanssa.
Ne toimisivat yhdessä myös sodan aikana.
-että varsinainen sotilasliitto alkaa olla jo aika lähellä, on
oikeastaan vain saivartelua väittää ettei tämä olisi jo
jonkinlainen sotilasliitto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti