Kuntauudistus on vastatuulessa. Moni tavallinen kansalainenkin on jo havainnut, että suurten kuntaliitosten seurauksena syrjäalueiden palvelutaso on huomattavasti heikentynyt. Demokratiakin kärsii kun luottamushenkilöitä on asukasta kohti entistä vähemmän ja samalla virkamiesvalta tietysti kasvaa.
Kunnan
ihannekoko on VATT:in selvityksen mukaan sosiaalitoimen kannalta
vain 2 000-10 000 ja terveydenhuollossa 20 000 - 30 000.* Tämän
mukaan ongelmat voisi pääosin ratkaista nykypuitteissa onhan
kuntien asukasmäärä Suomessa keskimäärin 15 000.
Esimerkiksi
yleinen ongelma on se, että monet hyvätuloiset muuttavat
suuremmista kaupungeista naapurikuntiin, joissa on halvempaa
tonttimaata. Samalla he vievät mukanaan maksamansa verot, mutta
käyvät kuitenkin työssä entisessä kotikaupungissaan ja
käyttävät siellä myös kunnan rahoittamia tai tukemia palveluja.
Joten yksi ratkaisu voisi olla, että entinen kotikunta saisi
osan verotuloista. Samoin vieraskuntalaisen palvelun käyttäjän
kotikunta voisi hyvin osallistua kustannuksiin.
Kun
sekä pienituloisia, että sosiaalisia ongelmia on suhteellisesti
eniten suurissa keskuskaupungeissa olisi kustannusten tasaamiseksi
kuntien välillä perusteltua, että osasta sosiaalimenoja, kuten
toimeentulotuki ja erilaiset työttömyyteen liittyvät menot,
vastaisi yhdessä koko talousalue. Onhan kunnilla jo yhteiset
sairaanhoitopiiritkin. Myös joukkoliikenne, energia- ja jätehuolto
vaatisi suurempia yksikköjä.
Kuntien
velkaantuminen ei sinänsä johdu niiden koosta, vaan paljolti
siitä ettei haluta maksaa riittävästi veroja. Suomalaisten
ostovoiman on annettu on lisääntyä liian nopeasti, 25% vuodesta
2000.* Kuntien ongelmat olisi nyt paljon pienempiä jos puoletkin
siitä olisi säästetty veroina pahan päivän varalle,
lyhennetty velkoja sekä minimoitu mm riittävillä
kunnallisilla palveluilla työttömyys mikä kaikkine seurauksineen
on tullut kunnille todella kalliiksi.
Progressiivinen
kuntavero mikä vaatisi lain muutosta ja tulosidonnaiset
palvelumaksut olisi sekin oikeudenmukainen keino kerätä lisää
tuloja kunnille. Tämän voisi toteuttaa väliaikaisena ratkaisuna
kunnes talousvaikeuksista päästään eroon.
Vaikeina
aikoina pitäisi osata myös priorisoida. Esimerkiksi Turun
Kirjastosiltarahoilla olisi voitu estää vaikka koulutoimen
leikkaukset.
Euroopan
vauraitten maitten kuntamäärä ja kuntien asukasluku vaihtelee
melko paljon: mm Saksassa on 11 000 kuntaa ja niissä
asukkaita keskimäärin 12 000, Sveitsissä 2600 kuntaa / 2700
asukasta, Ranskassa 36 000 k. / 1700 as. , Ruotsissa 290 k. / 31
000 as. ja Tanskassa 98k. / 55 000 as. ja Suomessa 320 k. / 15
000 as.
Koska
kuntakoolla ja vauraudella ei näytä olevan kovin suurta
riippuvuussuhdetta, niin miksi painostaa ja pakottaa vastentahtoisia
yhtymään, kyllä kuntien yhteistyön ja yhteisten velvoitteiden lisäämisen pitäisi yleensä
riittää.
Hallituksen
pakkomielteeseen suurkuntien synnyttämisessä lieneekin muita syitä
kuin raha. Ehkä taustalla voi olla myös kaupunkilaispuolueiden
Kokoomuksen ja SDP:n halua lisätä kuntaliitoksilla kannatustaan.
Ja onhan vaalipiirejä muunneltu monissa maissa vallassa olijoiden
toimesta vaalivoiton takaamiseksi.
* hakusana: ” Kunnan ihannekoko”
*
Tilastokeskus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti