(huom siirtynyt Blogin häiriön takia keväästä 2013 maaliskuuhun 2014)
Kun
Suomessa lakkautetaan varuskuntia sijoittaa Venäjä taktisia
Iskander ydinohjuksia meitä lähellä oleville alueille Pietarin
eteläpuolelle ja ehkä myös Sallan lähelle Alakurttiin aivan
rajan pintaan. Se olisi sijoituspaikkana psykologisesti todella
huono entisenä Suomen alueena ja tuntuu siten erityisen
loukkaavalta ja uhkaavalta. Nämä osaltaan kiihottavat
varuskuntakeskustelua.
Samalla
Suomessa hankitaan Horneteihin 180 miljoonalla ohjuksia. Armeijan
hankinnoissa painotetaan jo liikaa kallista elektroniikkaa.
Maavoimien huomattavasti vähetessä, vähenee mahdollisuus
puolustautua mm sissisodan keinoin.
Maan
voi vallata helposti suurella ylivoimalla. Mutta sen hallinnan
vaikeutta osoittaa jo Afganistan. Jos kansa päättäväisesti
vastustaa miehitystä mikään tekninen ylivoima ei usein voi sitä
estää. Kun valloittaja leiriytyy vuosiksi se on
haavoittuvainen melko alkeellisinkin asein tehdyille hyökkäyksille.
Armeijan paras ase onkin puolustustahto.
Puolustahtoa
voidaan ehkä parhaiten lisätä rakentamalla Suomesta maa, jossa
jokaisella on mahdollisuus hyvään elämään, jossa jokaisella on
työtä ja toimeentuloa. Tähän ei tarvita edes talouskasvua vaan
tulojen uusjakoa siten, että jokaiselle rittää palkkarahoja.
Tarvittaisiin siis sota-aikojen kaveria ei jätetetä asenteen
uudelleen elvytystä.
Parasta
olisi myös ettei liikaa luotettaisi edes EU:n maiden (jotka ovat
suurelta osin Natossa) tukeen kriisiaikoina ja vielä vähemmän
Naton. Iskanderit ovatkin lähinnä Natoa varten. Jos siihen
liitymme niitä tulee vielä lisää.
On
hyvä myös muistaa, että Pariisin rauhassa 1947 tulevat Natomaat
hyväksyivät Karjalan viemisen Suomelta. Sitä pidettiin sopivana
rangaistuksena Saksan liittolaiselle. Vaikka olimme liittolainen
syynä oli kuitenkin se, että halusimme takaisin meiltä isomman
oikeudella ja vääryydellä pois otetut alueet. Emme uskoneet
pystyvämme siihen ilman Saksan apua kun Ruotsi kieltäytyi
liittolaisuudesta ja lännen avustus lupaukseen ei oikein luotettu
ja niiden avustustarjous oli ehkä vain huijausta (kts plokijuttuni
”Suomen kohtalon hetkiä kirjeitä Churchillille ja
Mannerheimille”) Joten länsimaiden, Naton apuun emme voi
vieläkään luottaa sillä tiukan paikan tullen ne ovat ehkä
valmiita vieläkin jättämään meidät Venäjän etupiiriin. Näin
koska olemme pieni kansa ja maantieteellisesti meren takana aivan
Venäjän kyljessä. 5 miljoonainen pieni kansa Euroopan laitamilla
on houkutus hylätä kun kyseessä on kymmenien ja satojen miljoonien
edut keskeisemmässä Euroopassa.
Meidän
onkin parasta ylläpitää itse tehokas puolustus ja riittävät
maavoimat varsinkin 1200 km pitkän Venäjän rajan takia.
Liittolaiseksi kannattaisi hankkia Ruotsi, onhan sekin vaarassa jos
hyökkäys joskus tulee idästä. Ruotsi tarjosikin viime vuonna
Suomelle mm yhteisiä laivasto- ja rannikkojääkäriosastoja (kts
blokikirjoitukseni ”Sotilasliitto vai uusi Kalmarin unioni?)
jotka
Suomi valitettavasti torjui. Tästä liitosta olisi sekin hyöty,
että mm aseiden yhteisostoilla voi säästää armeijan menoissa.
Myös koulutusta voisi yhdistää, esim Ruotsi esitti viime vuonna
että sen tykistöä koulutettaisiin Suomessa koska täällä on sen
mukaan parempaa osaamista. Mutta tämänkin Suomi torjui.
Iskandereja
tullee myös Kaliningradiin, jossa saksalaiset olivat asuneet jo
vuosisatoja ennen sotaa ja se lienee siten heillekin hieman arka
asia. Sieltä ohjuksilla on vain 6 minuutin matka Berliiniin.
Vastaavaa on tietysti varattu myös Moskovalle. Tässä kaikessa
on kyse luottamuspulasta johon on historialliset syynsä. Mutta
ehkä myös Iranin ohjushyökkäyksen pelosta, jonka torjumiseksi
Nato on perustamassa ohjustukikohtia itäiseen Keski-Euroopaan.
Venäjä taas uskoo, että ne ovat tarkoitettu sen aiheuttamaa uhkaa
varten, ja tästä syystä nuo Iskanderit tullevat Kaliningradiin.
Ohjukset
samalla kun ne lisäävät turvaa vihollisen yllätyshyökkäystä
vastaan samalla tietysti tavallaan lisäävät sodan riskiä koska
ohjusten valtava nopeus houkuttelee aina samalla
yllätyshyökkäykseen. Ydinasein vahingossa alkava sota onkin
kauhistuttava asia minkä johdosta olisi tehtävä kaikki mahdollinen
sen estämiseksi.
Yksi
psykologinen sodan riskiä lisäävä tekijä on juuri ohjusten
sijoittelu aivan naapurimaan rajan läheisyyteen, se olisikin
viisasta kokonaan kieltää kansainvälisin sopimuksin.
Sodan
riskin vähentämiseksi huomattavasti onkin tärkeää, että sodan
aloittaneita ja sotarikoksiin syyllistyneitä yksilöitä ja
valtioita tulisi aina rangaista ja sotakorvauksia määrätä
maksettaviksi, mutta tavallisten ihmisten ei tule menettää
kotejaan eikä rajoja tule siirrellä.
Esimerkiksi
suomalaiset olisivat toki saaneet palata heti sodan jälkeen
Karjalaan, sen Neuvostoliitto lupasi kansainvälisten säännösten
mukaisesti, mutta vain muutamat 400 000:sta palasivat. Ei haluttu
koska tuo alue oli nyt Neuvostoliittoa ja pelättiin myös Siperiaan
karkotuksia, vankilatuomioita jopa teloituksia. Tämä oli
todellinen pelko koska mm eestiläisiä karkoitetiin Siperiaan
suurin joukoin jopa vielä niinkin myöhään kuin vuonna 1949,
tuolloin eräänä päivänä 20 000! Joten
palaamisoikeudessa tulee myös saada takuut siitä, että mitään
tällaista ei tule tapahtumaan.
YK:n
edeltäjä Kansainliitto erotti Neuvostoliiton jäsenyydestään
sen hyökättyä Suomeen 1939, mutta hajosi kuitenkin pian sen
jälkeen. Tarvitaan tehokkaampia sanktioita kuin erottaminen
esimerkiksi eristäminen kaikesta kansainvälisestä yhteistyöstä,
ja sitä tulee noudattaa poikkeuksetta.
Minkään
hyvien kauppasuhteiden ei tule sitä estää. Esimerkiksi Kiina saa
pitää miehittämänsä Tiibetin ilman eristämistä
kansainvälisestä yhteistyöstä koska muu maailma tekee suuria
bisneksiä sen kanssa ja pitää niitä tärkeämpänä kuin jonkun
pienen kansan oikeutta itsenäisyyteen. Näin koska rahanteko on
tässä maailmassa tärkeämpää kuin oikeudenmukaisuus.
Jos
Kiina todellakin eristettäisiin kaikesta yhteistyöstä muun
maailman kanssa kunnes se luopuu Tiibetistä se kyllä sen mitä
ilmeisimmin ajan mittaan niin tekisi. Tietysti muukin maailma
kärsisi ankarasti Kiinan kaupan loppumisesta. Samoin olisi voitu
tehdä USA:lle kun se hyökkäsi ilman YK:n lupaa Irakiin; tai
Israelille kun se mm jatkuvasti rakentaa lähiötä
palestiinalaisilta valtaamilleen alueille, ja olisihan samoin
perustein ehkä Suomikin saanut takaisin Karjalan.
Tämä
on vielä utopiaa mutta ehkäpä joskus tämänkaltainen
kansainvälinen solidaarisuus saadaan vielä syntymään.
Koska
rajat ovat monille pyhiä joitakin jo hieman vanhempia vääryyksiä
voitaisiin jälkikäteen korjata myös myös kattavin
autonomiaratkaisuin esim Ahvenanmaan malliin. Vaihtoehtoisesti
Tiibetillekin voitaisiin ehkä järjestää kunnon autonomia ja
karjalaisille oikeus palata asumaan entiselle kotiseudulleen ja
palauttaa ilmaiseksi heidän haltuunsa heidän entiset
maatilansa ja asuntonsa. Tähän Venäjää jo velvoittaisi
kansainväliset sopimuksetkin, mutta se ei halua niitä noudattaa.
Eikä mitään tehokkaita sanktioita ole vielä valitettavasti
olemassa. Eikä haluja eristää maata kansainvälisestä
yhteistyöstä kunnes se tottelee. Jos näin tehtäisiin aina sotien
määrä vähenisi varmaan melkoisesti onhan niiden yleisempiä
tavoitteita rosvota maata naapurimailta.
Jotain
olisi voitu saavuttaa jo vaikka Kiinan ja Venäjän pyrkiessä
WTO jäseneksi. Suomellakin olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa
asiassa, vaatiihan uusien jäsenten hyväksyminen WTO:hon
yksimielistä päätöstä. Suomi olisi voinut esim vaatia
suomalaisille rajoittamatonta oikeutta ostaa maata Karjalasta ja
oikeutta muuttaa sinne vakituisesti asumaan tai Suomi hylkää
Venäjän WTO jäsenyyden.
Vuonna
2008 Georgian ja Venäjän sodan jälkeen Georgia uhkasi
rajaerimielisyyksien takia estää Venäjän WTO: jäsenyyden. Se
olisi tietysti voinut sen tehdä, mutta maat sopivat kuitenkin
lopulta riiitansa.
Koska
sodat ovat edelleen tosiasia niiden pelko tuottaa myös tarvetta
puolustaumiseen. Suomenkin varuskuntien lakkautuskekustelujen
taustalla on realisitista pelkoa, että niitä lakkautettaessa myös
Suomen puolustuskyky heikkenee. Eli monet tässä maassa kokevat
Itänaapurin uhan edelleen todelliseksi vaikka tällä hetkellä ei
mitään hyökkäysuhkaa tietysti ole näköpiirissä. Mutta se on
aivan luonnollinen pelko viime sotien perusteella. -On hyvä
muistaa, että tässä raadollisessa maailmassa sotilaalliset
tyhjiöt pyrkii aina ennemmin tai myöhemmin täyttymään.
On
hyvä tarkastella historiaa myös vähän pidemmällekin.
Neuvostoliitto ja Venäjä ovat vuosisatojen saatossa huomattavasti
pienentäneet suomensukuisten kansojen asuinalueita. Vuoden 800
jKr paikkeilla suomensukuisten kansojen (karjalaisten) asuma-alue
ulottui satakunta kilometriä etelään nykyisen Pietarin alueelta
ja eestiläisten asuma-alue liittyi siihen välittömästi ja
karjalaisten alueesta itään oli vepsäläisten alue heidän
eteläpuolellaan nykyisen Moskovan alueellakin oli suomensukuinen
kansa merjalaiset, jotka hävittyään puolustussotansa ovat
vuosisatojen aikana tuhoutuneet, sulautuneet venäläisiin,
kuolleet sukupuuttoon joskus 1500-luvulla. Näillä alueilla ei ollut
800 paikkeilla juuri vielä slaaveja. (Katso hakusana ”Merjalaiset”
Wikipedia) Inkerin alue venäläistettiin vähitellen kun Venäjä
valtasi alueen Ruotsilta ja perusti Pietarin. Viimeksi 1944 vietiin
vielä Suomen Karjalakin.
En
tarkoita että Venäjä olisi kuin joku paholainen, mutta isot
kansat käyttäytyvät lähes kaikkialla samalla tavalla typistäen
vähitellen pienempiensä asuinalueita. Tämä maailma on
raadollinen paikka, jos emme itse pidä puoliamme ei sitä kukaan
muukaan tee. Valtioiden välisissä suhteissa vallitsee edelleen
2000-luvullakin viidakon laki. Tätä soittaa vaikka länsimaiden
hyökkäys Libyaan. Kun ylivoima on suunnaton ja vastustaja ei
kykene puolustautumaan kasvaa houkutus hyökätä usein
ylipääsemättömän suureksi jos jotain ongelmaa ei kyetä
ratkomaan diplomatian keinoin varsinkin jos vastustajaa jotenkin
pidetään käytökseltään ala-arvoisena.
Suomalaisten
suhtautumisessa itänaapuriin ei todellakaan ole kyse jostain
russofobiasta, ”ryssä on ryssä vaikka voilla paistais”
ajattelusta. Meidän tuleekin riittävän armeijan ohella tehdä
kaikki mahdollinen hyvien suhteiden rakentamiseksi itänaapurin
kanssa. Mutta sen tulee perustua tasavertaisuuden pohjalle. Ja
todella luottamuksellisia suhteitä Venäjään ei voi saavuttaa
ellei se palauta meiltä vääryydellä viemiään alueita. Mutta
tähän syyllinen myös mm Iso-Britannia joka Pariisin rauhassa
halusi myös rangaista Suomea. Tämän kaltaiset asiat tulisi ottaa
rohkeasti esiin. Karjalan kohdalla voisi tulla kyseeseen myös
jonkinlainen alueen yhteishallinto. Tässä on hyvä muistaa että
monet jopa Itä-Karjalan venäläisetkin asukkaat haluaisivat alueen
liitettävksi Suomeen koska se Venäjän hallinnon alaisuudessa on
melkoisen retuperällä.
Mutta
armeijaa tarvitaan jokatapauksessa kaiken varalta. Ja parasta
olis ettei varuskuntiakaan lopetettaisi. Pienennettäisiin niitä
ehkä hieman, sekin olisi parempi kuin suoranainen lopettaminen.
Vähän pienempikin varuskunta luo pelkällä olemassolollaan
turvallisuuden tunnetta ja varsinkin Suomen itäisissä osissa.
Mutta varuskunnilla on muitakin tehtäviä kuin harjoitella
sotataitoja, niitä tarvitaan myös avuksi mm kaikenlaissa
hätätilantessa ja katastrofeissa, senkin vuoksi niitä olisi hyvä
olla suhteellisen tiheässä ja tasaisesti kautta koko maan, ne
toimivat todellakin myös hyvänä pelastuslaitoksen jatkeena.
Se
kuinka suuri armeijan tulee olla on kuin veteen piirretty viiva.
Mutta sellaiset puheet joita saa kuulla eduskunnassakin, että ei
tänne enää kukaan hyökkää, että armeijan saisi vaikka lopettaa
ovat naaiveja.
Inflaatiota
paljon enemmän nousevat aseiden hinnat rasittavat kuitenkin
valtioiden budjetteja aina vain enemmän ja enemmän joten olisi
järkevää jo sen takia sopia kansainvälisesti varustautumisen
huomattavista supistuksista koskien kaikkia aselajeja. Status quo
tilanne säilyisi jos kaikki maat supistaisivat sotilasmenojaan
suhteellisesti yhtä paljon.
Vaikka
nyt ei ehkä ole sodan vaaraa näköpiirissä se voi silti tulla
nopeammin kuin uskommekaan, siihen pitää aina varustautua.
Tässä
nyt vaikka ajatusleikkinä: Israel tekee ilmaiskun tuhotakseen
Iranin ydinaseen polttoainetta valmistavat tuotantolaitokset. Ja
Iran sulkee Hormuzin salmen ja lähettää ohjuksia Israeliin.
Israel hyökkää jo sekasortoiseen Syyriaan joka on Iranin
liittolainen. Länsimaat puuttuvat sotaan. Venäjällä on
laivastotukikohta Syyriassa myös Assadin hallituksen
puolustamiseksi. Länsi ja Venäjä joutuu aseelliseen selkkaukseen
keskenään. Iran lähettää lopulta ohjuksia Eurooppaan jne
Eli
tässä on jo mahdollinen jopa kolmas maailmansota. - Joten en
kyllä lähtisi supistamaan kovin paljon armeijan menoja, maailma on
kyllä nykyään muutenkin aika sekavassa tilanteessa.
Vaikka
esim turvallisuusneuvosto juuttuu usein sen sen vakinaisten jäsenten
veto-oikeuteen YK:n puitteet ovat kuitenkin paras keino ratkaista
maailman ongelmia. Näitä ongelmia tulisi myös usein pyrkiä
ratkaisemaan valtioiden rajoja muuttamalla sekä
autonomiaratkaisuilla. Näin koska usein konfliktien taustalla on
erilaisten kansallisten kielellisten ja uskonnollisten vähemmistöjen
todella heikko asema. Tulisi puututtua myös sotien seurauksena
kotinsa ja kotiseutunsa menettäneiden tilanteeseen antamalla
näille oikeus palata takaisin vaikka vuosikymmenien poissaolon
jälkeen esimerkiksi palestiinalaiset.
Tässä
tulisi ongelmaksi miten kauas ajassa taaksepäin voitaisiin mennä
vääryyksien korjaamisessa.
Mutta
aivan selvää on, että jo satoja vuosia vanhoja vääryyksiä on
usein vaikeaa jopa mahdotonta korjata. Esimerkkinä vaikka
juutalaiset jotka Antiikin Rooma karkotti kotimaastaan jo lähes
2000 vuotta sitten. He ovat noin pitkänä aikana aikana jo kohtuudella menettäneet oikeutensa entiseen kotimaahansa. Koko maailma menisi sekaisin jos noin vanhoja kotipaikka oikeuksia palautettaisiin. Heidän paluunsa takaisin onkin herättänyt
oikeutetusti palestiinalaisten vastustusta. YK:n lupa perustaa
Israelin valtio oli todellakin historiallinen virhe. Olisi pitänyt
sallia vain pienimuotoinen juutalaisasutuksen lisääntyminen
alueella, jonka arabitkin olisi sallineet. Nyt arabit ovat joutuneet
väistymään kodeistaan ja 1000 vuotisilta asuinalueiltaan
juutalaisten tulon takia.
Mutta
usein voidaan tarjota ainakin jonkinlaista autonomiaa. Tässä
voisi olla esimerkkinä suomensukuisten kansojen kohtalo vaikka
Venäjällä. Tosiasia on, että monen suomensukuisen kansan
asuma-alueet on Venäjän hallituksen toimesta tietoisesti
hajoitettu poliittisin päätöksin moneen eri hallintoalueeseen
siten, että tuo kansa ei voi olla enemmistönä millään alueella
ja että sen kulttuuri ja kieli siten vähemmistöasemassa
vähitellen heikkenesi ja kuihtuisi pois kuten on jo käynyt monelle
pienelle kansalle.
Tähän
puututtaisiin muuttamalla nuo hallintoalueiden rajat YK:n
päätöksellä entiselleen selllaiseksi, että tuo kansa voisi
olla enemmistönä jossain tai ainakin suurena vähemmistönä.
Ongelmana tässä olisi ns sudettialueet, jossa on aina ollut kaksi
tai usempia kansallisuuksia samalla alueella. Tässä asiassa
auttaisi mm, että taattaisiin omakielinen koulutus kaikille jos
väestömäärä on vain siihen riittävä.
Vähemmistöjen
aseman parantamiseen ei todellakaan aina ole edes pyrkimystä, esim
kurdien asema Turkissa. Kurdeja on ehkä 15 miljoonaa, parikymmentä
prosenttia maan väestöstä, maailman suurin kansa ilman omaa
valtiota. Kurdien äärimmäisen syrjittyä asemaa osoittaa mm se,
että vielä vuoteen 1990 asti kurdinkielen puhuminen oli lain mukaan
julkisuudessa kielletty! Mm tämän takia Turkissa onkin ollut
käytännössä jonkinlainen sisällisota jo vuosikymmeniä
kurdialueilla ja vieläkin, vaikka tuo kielto on jo laissa kumottu,
on aseellisia yhteenottoja usein kurdien ja Turkin armeijan
välillä.
Todellakin
jos tämänkaltaisia ongelmia ratkaistaisiin YK:n päätöksillä
sodan todennäköisyys vähenisi dramaattisesti kaikkialla
maailmassa ja siten myös armeijoiden kokoa voitaisiin oleellisesti
vähentää.
Ehkä
parasta sotien siirtämiseksi kokonaan historiaan olisi siirtää
vähitellen kaikki raskas aseistus YK:n alaiselle armeijalle,
jolla olisi tukikohtia maailman jokaisessa valtiossa. Jokaisessa
maassa olisi sen omassa päätösvallassa vain kevyesti
aseistetetut poliisijoukot.
Jotta
tähän joskus päästäisiin olisi suuria maiden välisiä
elintasoeroja ensin kavennettava huomattavasti. So vauraampien maiden
elintason kasvu pysäytettäisiin ja kasvu ohjattaisiin kaupan
puitteissa köyhiin maihin nostamalla köyhien maiden tuotteiden
hintoja vähitellen kansainvälisin kauppasopimuksin. So
poistettaisiin nälkä ja kurjuus tästä maailmasta mikä jo
sinänsä vähentäisi aseellisten konfliktien, sotien ja
terrorismin määrää oleellisesti.
Tämä
on tietysti vielä utopiaa, mutta jos ihmiskunta joskus aikoo päästä
eroon sotien kurimuksesta jotain tällaista pitäisi vähitellen
alkaa kehitellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti