maanantai 20. heinäkuuta 2015

Postista ja vähän muustakin



 
Posti perustettiin Suomeen vuonna 1638. Enimmillään posteja oli 

Suomessa 

4700 vuonna 1970. Nyt niiden määrää on päätetty vähentää 2018 mennessä 

koko maassa 21:een. Varsinais-Suomen ainoaksi postimyymäläksi jää 

Turun 

Eerikinkadun posti. Tässäkin uudistuksessa suositaan Helsinkiä jonne jää 6 

oikeaa postia. Asiamiesposteja on 1500, mutta niitäkin on monien mielestä 

liian harvassa. Postimyymälöiden vähentämistä perustellaan kirjeiden 

vähenemisellä, samalla kuitenkin pakettiposti lisääntyy nettikaupan  

lisääntymisen mukana.


Postin alasajo alkoi 1990 kun se muutettiin valtion keskusvirastosta 

liikelaitokseksi, sen jälkeen osakeyhtiöksi ja Oyj:ksi. Tässä lienee 

laajemmissa puitteissa kyse myös pyrkimyksestä lähes kaiken julkisen 

palvelun yksityistämiseen koska sitä pidetään tehottomana.


Postin nimikin muutettiin Itellaksi. Nimi oli epäsuosittu eihän siitä tunnista 

postia postiksi. Nimenmuutoksen tarkoitus lieneekin ollut valmistella 

yksityistämistä. Lopulta järki voitti ja alkuperäinen nimi palautettiin. 

Yksityistämistä valmisteltaessa myös monien muiden valtion laitosten 

nimiä 

muutettiin siten ettei niiden toimialaa nimestä tunnistanut.

 

Esimerkiksi entinen TVH muuttui lopulta Destiaksi ja myytiin viime 

vuonna suomalaiselle sijoitusyhtiö Ahlström Capitalille. Ja ulkomaille 

myynti lienee seuraavana vuorossa. Alkuaan TVH piti kunnossa mm 

valtakunnan tiestöä omakustannushintaan koko kansan hyväksi, nyt 

liikenneväylien ylläpidosta yksityinen firma saa voittoa. Ei ole kovin 

viisasta valtiotalouden kannalta. Jo vanha sanalasku sanoo, ettei lypsävää 

lehmää kannata myydä pois.
 
Tässä kaikessa on unohdettu, että julkisen sektorin perustehtävän tulisi olla 

tuottaa ilmaiseksi subventoituna tai ilman voittoa hyviä palveluja kaikille 

maksukyvystä ja asuinpaikasta riippumatta. Markkinoita toki tarvitaan, 

mutta kestävä yhteiskunta tarvitsee aina selkärangakseen julkiset palvelut.

 
Erityisen tärkeää julkisen sektorin olisi tuottaa peruspalveluja ja kaikkea 

perustarpeisiin liittyvää, niissä eivät markkinat toimi parhaalla 

 mahdollisella 

tavalla. So mitä enemmän kyse on jostain muusta sitä paremmin se sopii 

yksityisille firmoille.

 
Kun palveluja yksityistetään, maksullistetaan ja markkinahinnoitetaan 

yhteiskunnan vastuu kansalaisista aina vääjäämättä vähenee. Nykyään vallalla 

olevan talousliberalismin perustajan Margaret Thatcherin kuuluisa lausahdus: ”Yhteiskuntaa ei ole, on 

vain markkinat” sopiikin hyvin tähän päivään.


Myös Postin nykymenoon sopii unohtaa entiset yhteiskunnalliset 

velvoitteet. Postipalvelut heikkenevätkin jatkuvasti. Ennen posti tuli kotiin 

postiluukusta, sitten portinpieleen ja nyttemmin usein kauemmas 

kadunvarteen. -Lopulta sen ehkä saa noutaa itse postista entisen Poste 

Restanten tapaan ellei halua erikseen maksaa postinkantajan palveluista!


Nykykehityksellä kaukana ei liene sekään aika, että postin hinta lasketaan 

kilometritaksalla. Tämä osaltaan auttaisi tyhjentämään syrjäseudut 

asukkaista. Tämä kehitys lienee nykyään ainakin passiivisesti valtiovallan 

hyväksymää. Pakkaantuuhan vähitellen suuri osa suomalaista Helsingin 

seudulle.

 
Näissä loputtomissa uudistuksissa häviää myös paljon työpaikkoja kuten 

nyt 

300 Postin YT-neuvotteluissa. Yksi keskeinen syy postin alasajossa lieneekin voiton 

maksimointi. Omistajan pitää saada parempaa tuottoa.


Palveluja pitää tietysti aina järkeistää. Postin uudistusten vastustuksessa on 

kuitenkin kyse myös siitä, että ihmiset haluavat yhteiskunnassa yleensäkin 

olevan jotain pysyviä instituutioita. Että kaikki ei olisi loputonta 

kilpailutusta ja muutosten suoranaista vyörytystä mikä tuntuu olevan 

suorastaan itsetarkoitus. Se loisi yhteiskuntaan turvallisuutta ja jatkuvuuden 

tunnetta. - Loputon markkinoittaminen johtaakin ajan mittaan umpikujaan.

Ei kommentteja: