keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

vuosi malesialaiskoneen alasampumisesta


Vuosi malesialaisen matkustaja koneen alasampumisesta Ukrainassa


17.7.15 tuli kuluneeksi tasan vuosi malesialaisen matkustaja koneen 

alasampumisesta Ukrainassa.


Media myöntää jo yleisesti että kyseessä oli erehdys kun ilmatorjunta syystä 

tai toisesta ampui alas matkustajakoneen vihollisen sotilaskoneen sijasta. 

Ylen radion aamu-uutisissa  17.7.15 toimittaja kuitenkin käytti sanaa 

”murha” pitäen  syyllisenä Itä-Ukrainan kapinallisia.


Outoa uutisoinnissa länsimaissa on edelleen sen asenteellisuus, esim TS:n 

otsikko 17.7. 15: ”Epäilen että se oli Venäjä”


Niin ehkä se todellakin oli toimittanut separatisteille 

ilmatorjuntaohjuspatterin ja on siten tavallaan osallinen tapahtuneeseen 

vahinkoon.


Mutta miksei media nosta suurempaa meteliä siitä että monet lentoyhtiöt 

lennätti matkustajakoneitaan sotatoimialueen yli myös Finnair koska siten 

säästettiin  aikaa 10-15 minuuttia ja kallista kerosiinia?! Ja miksi Ukrainan 

lennonjohto antoi niiden lentää siellä?


Media kyllä kertoi näistä sotatoimialueen ylilennoista, mutta asia 

unohdettiin nopeasti, ilmeisesti koska Venäjä sopi huonon maineensa takia, 

ja jonkinlaisena vihollismaanakin, paremmin pahan pojan rooliin kuin 

alueen yli lentäneet lentoyhtiöt.


Ne ovat kyllä vähintään yhtä syyllisiä tapahtuneeseen kuin Venäjäkin jos se 

lainasi nuo ohjukset ilman riittävää koulutusta ja/tai laitteistoa jolla mm 

varmistetaan ettei ohjus nouse matkustajakoneiden käyttämiin korkeuksiin.


Tämä on tietysti ahneutta ja piittaamattomuutta matkustajien 

turvallisuudesta, mutta miksi todellakin sitä ei jakseta enää muistaa?


Tässä ei selitykseksi riitä edes se että matkustajakoneiden lentokorkeus 10 

km katsotaan yleensä riittävän suureksi, jotta ilman vaaraa voidaan lentää 

sotatoimialueen yli. Eihän se sitä ollut kun yksi ohjus sotilaskoneen sijasta 

syystä tai toisesta lähtikin matkustajakoneen perään!


Chicagolaisessa tuomioistuimessa on nostettu syyte itä-ukrainalaista 

separatisti päällikköä Igor Girkiniä vastaan. 18 malesialaiskoneen 

matkustajan omaista vaatii häneltä 900 miljoonan dollarin korvausta.. . 

Kanteen mukaan Girkin toimi Kremlin siunauksella. 


Miksei samalla nostettaisi syytettä  lentoturvallisuuden vaarantamisesta 

kaikkia sotatoimialueen yli lentäneitä lentoyhtiöitä,  ja 

Ukrainan  lennonjohtoa  vastaan  jotka antoivat luvan siellä lentämiseen?


Niin miksi todellakin Venäjä saa lähes yksin syyt niskoilleen. Vuosisadat ja 

tuhannet kuluvat mutta aina vain paha tulee lähinnä vain idästä. Samalla 

länsimaiden omia virheitä katsotaan sormien läpi. Rauhaa ja sopua on  

Ukrainaan vaikeaa saada tällaisilla asenteilla.   




(En  todellakaan väitä etteikö Venäjä   omalla tahollaan olisi tehnyt vakavia 

virheitä  tai  vääristelisi asioita ja  mutta tässä jutussa käsitelläänkin Lännen  

omaa asenteellisuutta. )

Ei kommentteja: