tiistai 22. joulukuuta 2015

Talvipäivän seisaus ja Joulu




Talvipäivän seisauksen, (kun päivä on lyhimmillään  

tänä vuonna 22.12.)  

ja samalla Joulun historia ulottuu 

vuosituhansien taakse 

oikeastaan persialaiseen auringonjumalan 

palvontaan 

joka levisi myös antiikin Roomaan valloitusten 

myötä. Tuota juhlaa juhlittiin alkujaan Persiassa noin 

25 päivä joulukuuta..


Koristeina oli mm 

kuusenkaltainen havupuu ja sinä  kultaisia 

palloja, jotka kuvastivat auringon kehrää, joka alkaa 

taas vähitellen nousemaan ylöspäin.


Dies Natalis Solis Invicti” eli voittamattoman 

auringon syntymäpäivä oli Roomassakin 25 

joulukuuta. Juliaanisen kalenterin mukaan juuri tuo 

päivä oli vuoden pimein päivä. Auringonjumalan 

palvonta oli levinnyt jo melko laajalle Rooman 

valtakunnassa kun sen valtion uskonnoksi tuli 

keisarin määräyksestä kristinusko 300-luvun 

alkupuolella.


Jeesuksen uskotaan nykytietämyksen mukaan 

syntyneen syksyllä ehkä lokakuussa, mutta ei 

kuitenkaan joulukuussa. Joulua alettiin viettää 

keisarin määräyksestä 25. joulukuuta ilmeisesti 

koska tällöin oli helpompaa myös salaa samalla 

palvoa auringonjumalaa.
--

Myös täällä pohjolassa Ruotsissa juhlittiin ennen 

kristinuskon tuloa vuoden pimeimpänä aikana 

jälleen 

vähitellen nousevaa aurinkoa. Juhlaa nimitettiin 

sanoilla ”dricka jul” eli juoda joulua.


Sana jul tulee eräiden selvitysten mukaan pyörää 

tarkoittavasta sanasta mikä ruotsin kielessä on hjul. 

Se tarkoitti muinaisskandinaavin kielessä myös 

auringonkehrää.


Joten on kyllä aika haettua pitää joulua alkuaan 

pakanallisena juhlana vaikka jo viikingit sitä juhlivat 

ennen kristinuskon tuloa.

 
Talvipäivän seisaus on vuodenkierrossa keskeisen 

tärkeä kuten juhannuskin valoisimpana aikana. 

Niissä on todella vahva pyhän tunne. Joulu sopisi 

paremmin uudeksi vuodeksi koska se on lähempänä 

vuoden lyhintä päivää.


Mutta useimmilla ihmisillä vaikka ostelevat ennen 

joulua järjettömän paljon joululahjoja, mässäilevä

joulupöydässä, eivätkä usko Raamatun sanomaan, 

joulu on kaikesta materiaalisuudesta huolimatta on 

pyhä. Se rauhoittaa lopulta kuitenkin mielen jollain 

salaperäisellä rauhan ja levollisuuden tunteella, että 

kyse on ikään kuin jostain ihmistä suuremmasta. 

Joulu on PYHÄ, ja sitä se on ilman Jeesustakin.


Hyvän vuodentulon ja sadon varmistamiseksi 

uhrattiin myös sika jumala Freijalle. Tässä lienee 

myös meidän joulukinkkumme historiaa toihan 

Ruotsi valloittajana tapojaan meille Suomeenkin.


Siis viettämämme kristillisen joulujuhlan nimi on 

pakanallista perua. Sitä on kuitenkin turhaa 

murehtia onhan vuodenkierron kääntepisteiden

 juhliminen yleistä kaikilla maailman kansoilla. Eikä 

siankaan uhraaminen ole sen kummempaa kuin 

aikoinaan katolisen uskonnon anekauppa: ”kun raha 

kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa”.


Mistä me ihmiset lopulta voimme tietää onko 

jumalaa olemassa, tai onko niitä yksi tai useampia, 

ne ovat uskon asioita. Väitettä puoleen tai toiseen ei 

voi havainnollisesti todistaa. Mutta ateistienkin tai 

toisin uskovien on hyvä muistaa, että joulunaika ei ole vain jotain pinnallista hauskanpitoa, kinkun 

syömistä, joulupukkeja ja lahjoen jakoa. Jolla silläkin 

on tietysti arvonsa.


Kyseessä on jotain paljon suurempaa sen tietää 

sisimmässään lähes jokainen maallistunutkin 

kristillisen kirkon jäsen tai kirkosta eronnut, joka ei 

enää oikein jaksa uskoa joulun kristilliseen 

sanomaan. Kyseessä on hiljentymisen aika 

perimmäisten kysymysten äärellä: Taas on yksi 

aurinkovuosi takana ja historiaa ja uusi tulossa. Mitä 

se tuo mukanaan mikä on koko ihmiskunnan tuleva 

kohtalo. Emme tiedä mistä me tulemme, mihin 

olemme menossa. Kierrämme aurinkoa vain 107000 

 km tuntivauhdilla.


 Mikä on kohtalomme tuhoudummeko 

ympäristökatastrofin tai ydinsodan seurauksena vai 

eikö mitään peruuttamatonta tapahdu, vaan jäämme 

vain loputtomaan velkaantumisen nousu ja 

laskukausien kurimukseen, rikkaiden rikastuessa ja 

köyhien köyhtyessä ja siitä seuraaviin sisällissotiin ja 

vallankumouksiin. Tässä herää helposti ajatus, että 

eikö meillä todellakaan ole mitään toivoa jostain 

paremmasta.


Sitä pitäisi pohtia ja juuri joulunaika ja uuden 

vuodentulon aika ovat tähän erityisen sopivia, 

olkoon 

kinkunsyönti vaikka symboli lupauksesta tehdä ensi 

vuonna parannus. Samoin voi yhtä hyvin pitää vaikka

Jeesusta symbolisena hyvänä ihmisenä. Vaikka ei 

jaksaisi ottaa Raamattua kokonaisuutena oikein 

todesta, siinä on monia ajattelemisen arvoisia 

kohtia: 

”Helpompi on kamelin päästä neulansilmän läpi kuin 

rikkaan taivaaseen” tai ”Sen minkä teet yhdelle 

näistä pienimmistä sen teet minulle”. Tässä on 

joulupatojen seisoessa taas kadunkulmissa hyvää 

osviittaa, siitä mihin tuo kirja pyrkii, vaikka sitä ei 

pitäisikään jumalan sanana. Nyt jouluna tulisi aivan 

erityisesti pohtia miksi maailmassa on miljardi 

nälkäistä ja miksi vauraassa Suomessakin leipäjonot 

pikemminkin vuodesta vuoteen vain kasvavat.

Monilla ihmisillä onkin huono omatunto tämän takia, 

mikä jotenkin korostuu jouluherkkujen äärellä, se 

saa 

monet meistä jotenkin hiljentymään kaiken 

ylensyönninkin keskellä. Valitettavasti se ei 

joulukeräysten ohella ole saanut aikaan vielä 

konkreettista muutosta vaikka 

sosiaalilainsäädännössä.

 
Valitettavaa on että Raamatun ”lesken ropo” 

kertomus on vielä paljolti totta nykyaikanakin. 

Todella harva antaa kaiken ylijäämästään, ja 

selvitysten mukaan mitä varakkaampi ihminen on 

sitä vähemmän hän tilastollisesti antaa rahaa 

hyväntekeväisyys keräyksiin.


Näyttää valitettavasti siltä että varakkuus usein 

kovettaa ihmisen sydämen ja joulustakin pyrkii 

tulemaan paljolti materialistista kilvoittelua 

joululahja markkinoilla.


Mutta joulussa on kuitenkin ikään kuin 

sisäänrakennettuna myös toivoa meille kaikille 

paremmasta maailmasta.


Se että joulunaikaan kirkot täyttyvät vuodesta 

toiseen hartaista joululaulujen kuuntelijoista ja 

laulajista, osoittaa, että joulu ei kuitenkaan ole vain 

markkinahumua, siinä on samalla jotain todella 

pyhää.

 
Hyviä joululauluja hiljentymiseen perimmäisten 

kysymysten edessä on paljon esimerkiksi ”Maa on 

niin kaunis”, siinä ihminen tuntee olevansa 

miespolvien kiertokulussa osa suurta kokonaisuutta. 

-Joulussa on ikuisuuden kosketus. 

Ei kommentteja: